One week to go! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Vanessa Niburg - WaarBenJij.nu One week to go! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Vanessa Niburg - WaarBenJij.nu

One week to go!

Door: Vanessa

Blijf op de hoogte en volg Vanessa

23 Oktober 2015 | Laos, Luang Prabang

Hallo lieve familie, vrienden etc!!

Jeetje, ik blijf het maar zeggen... maar de tijd is wéér voorbij gevlogen en wat hebben Maaike en ik het leuk gehad! Hebben de afgelopen twee weken veel vette dingen gedaan en leuke dingen meegemaakt. Maaike en ik zijn nu in Laos aangekomen, dit betekent dus dat Vietnam alweer achter de rug is. Je merkt gelijk alweer verschil qua land. Ik zal eerst beginnen met onze avonturen in Vietnam. Heb zoveel te vertellen dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Haha. Heb al een lekker koud biertje naast me staan, goed drinken is erg belangrijk hier met het warme weer! ;)

Laatste keer dat ik verslag erop had gezet vertelde ik dat wij in nachtbus zaten richting Hoi An. Qua stad is Hoi An denk ik mijn favoriete stad van Vietnam. Binnenstad ziet er hier heel knus uit met allemaal lampionnen die over de straten en langs de huizen hangen. Ook heb je hier wat Japanse invloeden en wat helemaal geweldig is, is dat hier in de binnenstad geen auto’s mogen rijden. Dat geeft dus al een veel relaxter gevoel. Waar Hoi An voornamelijk bekend om staat is dat je hier kleding op eigen maat kunt laten ontwerpen. Je ziet hier dus dan ook bijna alleen maar winkels waar ze kleding voor je maken. Verder heb je hier ook gezellige barretjes en restaurantjes.
Toen Maaike en ik ’s ochtends aankwamen in ons hostel gingen wij eerst nog even lekker chillen bij het zwembad, want wij konden pas om elf uur inchecken. In Hoi An doen ze eigenlijk niet aan hostels dus wij zaten dan ook zogenaamd in een ‘hotel’, maar het was gewoon een hostel. Ontbijt was hier super chill, was namelijk gewoon een lopend buffet. Maaike en ik hadden honger na een lange busrit dus wilden al onze eigen eitje bakken. Blijkbaar mocht je dit niet zelf doen, want een vrouwtje kwam al snel met een redelijk boos gezicht naar ons toelopen haha. Die dag hebben Maaike en ik een kookles gehad. Wij waren naar een restaurantje gegaan, die een paar meiden uit Nha Trang ons hadden aanbevolen, en daar mochten wij zelf ons gerecht uitzoeken en die gingen wij dan zelf maken. Wij gingen verse loempia’s, curry en beef in een bananenblad maken. De vrouw had alle ingrediënten al en zij vertelde dan hoeveel wij van elk ingrediënt nodig hebben en hoe lang wij iets moesten bakken etc. Dit hadden wij goed gedaan, want het was echt super lekker!! Haha. En het was ook megaveel. Dus straks in Groningen kunnen Maaike en ik een heerlijke curry maken voor iedereen! ;) ’s Avonds zijn wij gezellig naar een barretje gegaan. Wij werden die dag al gewaarschuwd door David, jongen die ook in hostel zat, dat je in Hoi An geen motortaxi moet nemen, want die proberen altijd meer geld van je te krijgen of ze bestelen jezelf. Kregen ook al heel wat horrorverhalen te horen, dus geen motortaxi voor ons. Avond was zeer geslaagd, dus kwamen dan ook thuis in de late uurtjes. ;)
De volgende dag hadden wij heerlijk een relaxte dag. Hadden toen lekker rond het zwembad gehangen en Maaike had haar wel eens fitter gevoeld ;) ‘s Avonds gingen wij met een groepje naar de bar.
Woensdags hadden Maaike en ik een scooter gehuurd. Samen gingen wij op één scooter naar My Son. Dit was nog een aardig ritje van 50 km. My Son was vroeger een groot tempelcomplex, maar is gebombardeerd tijdens de oorlog dus er was niet veel over. Je moet echt een goede fantasie hebben, want het enige wat je nog kunt zien zijn een paar stenen. Het was dus niet echt super, maar het was een mooi ritje. Verder waren we nog naar het strand in Hoi An toegereden en hadden daar een kijkje genomen. ’s Avonds gingen wij met Helen en Paul (die wij in Da Lat) hadden ontmoet en nog meer weer naar Tiger Tiger (dat is de bar). Ik was aan het dansen en opeens zag ik Marleen. Zij studeerde ook Farmacie in Groningen. Heel grappig om opeens een bekend iemand te zien.

Na Hoi An was Hué onze volgende destination. Als we meer tijd hadden gehad hadden wij nog wel langer in Hoi An kunnen blijven en kleren kunnen laten maken. Als ik dit van te voren had geweten dat je daar kleren kon maken ging ik dat zeker doen, maar nu wist ik totaal niet wat ik wilde en ze probeerde alleen maar dingen aan te smeren waardoor ik juist nog meer niet wist wat ik graag zou willen hebben. In plaats van met de bus gingen Maaike en ik met een scooter naar Hué. Onze backpacken werden door de organisatie naar het volgende hostel gebracht dus dat scheelde mooi wat kilo’s om mee te sjouwen. Van Hoi An naar Hué was een echte road trip. De afstand tussen deze twee steden is volgens mij iets van 160 km dus wij vertrokken ook rond half tien ’s ochtends. Door zelf op een scooter te rijden maak je écht mee hoe het is om daar te rijden. Kon dus weer mooi de hele tijd toeteren haha. Ook bizar hoe alle voertuigen elkaar inhalen. Wij moesten lange afstanden door de bergen rijden en je ziet vrachtwagens gewoon in de binnenbocht bijvoorbeeld andere vrachtwagens inhalen. Verder zie je ook gewoon koeien over de weg lopen. De tv programma Top Gear heeft ook een aflevering van deze route. Tijdens onze tocht waren wij nog naar de Marmerengebergte met caves geweest en naar de Elephant Springs geweest. De Elephant Springs konden wij niet gelijk vinden aangezien dit niet in het Engels was aangegeven, maar gelukkig konden wij het nog wel vinden. Hier konden wij heerlijk een frisse duik nemen. Dit hadden wij ook hard nodig, want het was super warm die dag en hadden ook flinke exercise gedaan om de trappen te beklimmen van de Marmerengebergte. Na de Elephant Springs was het weer tijd om verder te gaan. We zagen donkere wolken aankomen dus wilden er snel vandoor, maar helaas konden wij het niet ontwijken. Het begon echt super hard te regenen en te waaien, maar gelukkig hadden wij onze poncho mee. Ook was een gedeelte van de route écht een soort van ‘darkroad’. Ze waren hier met de weg bezig dus het was heel erg stoffig in de lucht en het was super druk met auto’s en toeterende vrachtwagens die elkaar aan het inhalen waren. Tegen een uurtje of zes waren wij dan gelukkig aangekomen in Hué. Waren eerst nog wel een beetje bang of wij het zouden halen, want Maaike haar scooter wilde niet meer starten maar met de kikstart kregen wij hem gelukkig weer aan de praat. Uiteindelijk was het een mooie tocht en vette dingen gezien.

In Hué zijn wij één dagje gebleven. Wij kwamen met twee meiden uit ons hostel in contact en met hun gingen wij door de stad lopen van Hué. Hier zijn wij naar Citadel geweest, hapje gegeten met héérlijke smooties (!!!!!) en een geweldige boottocht (NOT haha) over Parfumrivier gehad. Met de boottocht gingen wij gewoon drie kwartier één kant opvaren en dan naar drie kwartier weer terug. Ze hadden ook geen bankjes o.i.d. maar plastic stoeltjes en ze probeerde van alles te verkopen. Maar het was wel leuk om dat mee te maken haha. ’s Avonds deden wij nog mee met een pubquiz in ons hostel maar helaas hadden we niet gewonnen.

Na een nachtje slapen en vaak wakker geworden van meiden die mega veel lawaai maakten toen ze gingen slapen en in onze ogen zaten te schijnen met hun licht, vertrokken Maaike en ik al om half 7 met de bus naar Phong Na National Park. Kregen mooi ons ontbijtje mee die wij in de bus op konden eten. Hier in de National Park zijn wij naar de dark cave geweest. Het is echt een mooi gezicht om al deze gebergten hier te zien. Na een lunch en een geweldige instructiefilmpje, die gewoon door backpackers zijn gemaakt haha, was het tijd voor onze activiteiten. Eerst gingen wij ziplinen en daarna gingen wij de caves binnen. Hadden allemaal een mooie helm op met een zaklampje. Om de caves binnen te komen moesten wij ook nog door het water zwemmen en lopen en kwamen uiteindelijk bij iets heel bizars terecht. Dit was namelijk een modderbad! De modderbad was zó dik, dat je er gewoon op kon liggen en op kon zitten en het was gewoon lastig om eruit te komen. Daarna gingen wij een heel klein stukje kanoën en ziplinen en konden wij ons laten vallen in het water. Het was al rond half drie afgelopen en moesten wachten tot tien uur want dan zouden wij met de nachtbus naar Hanoi gaan. Gelukkig konden wij in een hostel nog lekker opfrissen en daar een beetje chillen. De rit van Phong Na naar Hanoi was het beste tot nu toe, konden namelijk lekker achterin liggen dus hadden voor ons tweeën plek voor drie.

Na een ritje van 10 uur kwamen wij dan ’s ochtends aan in Hanoi. Hanoi is weer een drukke stad met miljoenen scooters. Hier in Vietnam kun je dus goede zaken doen als je een scooterzaak hebt! ;) Wij konden onze kamer nog niet in dus gingen Maaike en ik eerst ergens ontbijten. Na het ontbijt wilde wij gewoon even bij verschillende reisbureaus kijken wat voor tours zij aan te bieden hadden, maar het werd uiteindelijk maar één en dat was dus de eerste die wij binnenstapten. Wij stapten naar binnen en toen zei de man: ‘Goedemorgen dames’. Maaike en ik dachten: ‘Huh?! Hoezo praat hij Nederlands tegen ons?’ Blijkbaar kon hij aan onze uitstraling en bouw zien dat wij Nederlanders zijn en hij komt zelf ook uit Nederland. Hij heeft hier dus een reisbureau (Friends Travel Vietnam) en is écht een aanrader! Kregen gelijk toen wij binnenkwamen een heerlijke ijskoffie en de service is hier top! Wij hebben hier dus ook drie tours geboekt. Ik vroeg voor de grap (nou eigenlijk ook niet) of wij ook wat korting konden krijgen (doet iedereen namelijk ook altijd bij ons in de winkel) maar helaas kregen wij geen korting, maar hij vroeg toen wel of wij ’s avonds al iets te doen hadden. Dit hadden wij niet dus ging hij wat voor ons regelen en dit werd een streetfoodtour. Dit was nog beter dan korting!! De streetfoodtour was écht super leuk, maar kwam natuurlijk met een te volle buik weer thuis haha. Hanoi is ’s avonds super gezellig. Iedereen zit op straat te eten en dat maakt het erg sfeervol. Met onze gids, Elly, was het ook erg leuk. Ze liet ons allerlei lekkere dingen proeven en het was ook een soort van tour door Hanoi. Hier in Hanoi heb je allemaal straten waar ze één ding verkopen. Zo heb je een koffiestraat, schoenenstraat, bierstraat, kluizenstraat etc. We eindigden de tour met een eikoffie. Dit klinkt heel raar en vies maar is super lekker. De ei is volgens mij opgeklopt met suiker en die laag wordt op de koffie gedaan. Overdag hadden wij trouwens ook een soort van tour. De jongen die wij tegenkwamen in Ho Cho Minh in het park wilde graag met ons afspreken. Nou voor deze ene keer wilde wij dat wel haha. Met hem gingen wij een beetje door Hanoi lopen.

Vorige week maandag hadden wij een tour naar Ninh Binh. Na wéér een heerlijke ijskoffie vertrokken wij vroeg. Kregen ook mooi van Sidney (de man van reisbureau) een tasje mee met water, bananen, nootjes en doekjes erin mee. In Ninh Binh gingen wij een klein rondje fietsen en gingen wij op een roeibootje varen bij Tam Coc. Omgeving is hier prachtig met heel veel rijstvelden en het bijzondere aan Ninh Binh is, is dat je hier hele grote karstformaties (soort van rotsbergen) hebt tussen de rijstvelden. Bizar hoe de vrouwtjes en mannen hier roeien. De meesten roeien namelijk met hun voeten en niet met de handen. Vond het eigenlijk ook nog wel zielig voor hun, want wij zaten ongeveer 2 uur in dat bootje te varen. Na het varen gingen wij nog naar tempel en daarna werden wij opgehaald om naar onze homestay te gaan. Verblijf in homestay was echt heel vredig. Wij zaten midden in de rijstvelden en sliepen in een soort van cottage met een heel mooi uitzicht. Kregen hier ook mega veel eten (super veel rijst, loempia’s etc.) dat wij ook gemakkelijk met vier man konden opeten. De volgende dag gingen wij met de jongen van de homestay op een mountainbike (die veel te klein was en niet te vergelijken is met die van mij in NL ;) ) rondfietsen en wij gingen nog een toppunt van een rots oplopen (met een mooi uitzicht), naar een cave en naar Bich Dong dat een pagode (soort van tempel) is in een rots. ’s Middags konden wij nog even lekker chillen in een hangmat en daarna was het weer tijd om naar Hanoi te gaan. Wij hebben alles strak gepland dus ’s avonds gingen wij alweer met nachtbus naar Sapa. Sapa staat bekend om de mooie bergen met rijstvelden. De rijstvelden zijn hier allemaal in verschillende hoogtes en lagen. Hier in Sapa hebben Maaike en ik een drie daagse trekking gedaan en het was écht prachtig! ’s Avonds verbleven wij in homestays en gingen wij mee-eten met de locals. Zo krijg je een veel beter beeld hoe de mensen daar leven. De tweede avond haalden ze zomaar ergens een eend vandaan en dat lag later gebakken op tafel. Had er eigenlijk niet zoveel zin in om dat op te eten haha. De mannen daar aten zelfs ook het bloed op en zaten op de botten te kauwen. Kwamen ook langs verschillende dorpjes en elk dorpje heeft dan ook weer zijn eigen taal en dragen andere kleding. De eerste avond kregen wij nog lekker taart omdat Maaike afgelopen donderdag jarig was in Sapa. Heb ook nog mooi voor haar gezongen haha.

Afgelopen zaterdagochtend vertrokken wij na een mooie trekking in Sapa naar Halong Bay. We kwamen ’s nachts om half 4 al aan in Hanoi dus gingen mooi stiekem naar ons oude hostel om daar nog even wat te slapen op de banken. Om kwart over zes ging reisbureau van Sidney open en daar konden wij nog even een douche nemen en kregen we een lekker ontbijtje met natuurlijk een heerlijke ijskoffie en bananenshake. In Halong Bay hadden wij ook een driedaagse trip. Halong Bay was ook echt prachtig. Hier heb je die karstformaties in het water. De eerste dag gingen wij lekker varen en konden we nog even kanoën en van onze boot af jumpen. ’s Avonds verbleven wij op een eilandje en sliepen wij in schattige blokhutjes. Gelukkig was onze groep heel leuk en gezellig. Ze kwamen allemaal uit Engeland of uit US. Om één jongen moest ik ook echt vaak lachen, Will. Hij spoorde voor geen meter. Liep hij ’s avonds de hele avond met een blauwe pruik op en mooi gek doen. Af en toe deed hij mij wel een beetje aan Otis denken qua gedrag haha. Helaas zijn we toch niet bedbugs vrij gebleven. De volgende dag hadden Maaike en ik namelijk bulten op onze lichaam door de bedbugs. In de ochtend konden we nog lekker op het strand chillen en ’s middags gingen wij ergens anders naar toe en deden we nog een korte hike in een National Park. Dit was ook echt gekkenwerk. We moesten allemaal trappen oplopen om bij toppunt te komen, maar wat deden de jongens… gingen ze ook nog rennen. Kwamen allemaal kapot boven aan haha. Maar uitzicht was geweldig. ’s Avonds verbleven we op de boot en hier waren gelukkig geen bedbugs. We waren met een groepje van elf man dus een mooi aantal. De volgende dag verbleven we alleen ’s ochtends nog op de boot. Ik had ook Bonanza meegenomen en dit gingen we met een groepje spelen. Echt geweldig was dit haha. Proberen de Engelsen al die bonennamen uit te spreken. Ze vonden het spel zo leuk dat we dit ook nog zelfs in de bus terug naar Hanoi gingen spelen. Helaas moesten we de anderen gedag zeggen omdat Maaike en ik ’s avonds naar Laos gingen. Sidney had een taxi voor ons geregeld dus konden gelijk toen we terugkwamen van Halong Bay meteen door naar het vliegveld. Wij wilden eerst met de bus gaan maar we hadden filmpjes gezien van zo’n busrit en dat is niet bepaald veilig. Scheelde ook mooi qua tijd. Nu waren we binnen een uur in Laos en anders doe je met de bus er wel 25 uur over.

Nu zijn Maaike en ik dus alweer vier dagen in Laos. Vietnam was echt super! Zeker een aanrader om daar naar toe te gaan. Over Laos vertel ik later wel weer haha. Nu wordt het weer tijd om te stoppen. Nog een weekje en dan ben ik alweer thuis! Had nog wel langer kunnen reizen maar nu het dichterbij komt heb ik ook wel weer zin om lekker thuis te zijn. Maar eerst nog even hier een weekje in Laos genieten!

Tot volgende week!!

Dikke kus,
Vanessa

• 24 Oktober 2015 - 02:21

Marloes:

Hey Vaness,

Weer een super leuk verhaal.

Geniet nog van je laatste week in Laos.

Xx

• 24 Oktober 2015 - 04:11

Joyce :

Hoi Vanessa,

Ik sluit me helemaal bij Marloes aan, haha.

Xxx

• 25 Oktober 2015 - 11:18

Kay:

Hey Vanessa.

Ik sluit me er ook bij aan :).

Tot zaterdag!!

Gr. Kay