Bye Indonesia, G'day Australia - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Vanessa Niburg - WaarBenJij.nu Bye Indonesia, G'day Australia - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Vanessa Niburg - WaarBenJij.nu

Bye Indonesia, G'day Australia

Door: Vanessa

Blijf op de hoogte en volg Vanessa

27 Augustus 2015 | Indonesië, Bromo

Hallo allemaal!!

Ik ben inmiddels al in Australië aangekomen! Dinsdagavond vloog ik vanaf Bali naar Sydney. Het was echt ijs en ijskoud in het vliegtuig dus heb haast niet kunnen slapen. Vlucht vanaf Bali naar Sydney duurde ongeveer 6 uur en in Sydney is het 8 uur later dan in Nederland. Joyce had alles goed voor me uitgeschreven hoe ik bij haar appartementje kon komen in Bondi Beach, dus dat was ideaal en eindelijk een warme douche en gewoon kunnen doortrekken van de wc! :) Het is hier wel kouder dan in Bali, rond de twintig graden, maar gelukkig wordt het hier nu wel warmer. De mensen zijn hier super vriendelijk en enthousiast merk ik nu al. Behalve van één man die ik tegenkwam weet ik dit niet zeker haha. Toen ik de bus in wilde stappen van het vliegveld naar Bondi Junction wilde ik een kaartje in de bus kopen, maar de buschauffeuse had niet terug van 20 dollar. Toen kwam er een man en die gaf zijn opalkaart (net zo als een OV-chipkaart) aan mij met een briefje van 10 dollar en toen liep hij weer weg. Kon amper dankjewel zeggen maar toch bedankt! ;)
Hier in Australië is nu mijn tweede dag. Vanavond ga ik met de nachtbus naar Byron Bay. Gistermiddag en vanochtend heb ik hier hardgelopen. Echt super om hier hard te lopen! Joyce woont nog geen 5 minuten van het strand en je kunt ideaal langs het strand lopen. Het is hier wel wat zwaarder om hard te lopen dan in Nederland want je moet allemaal trappen op lopen omdat er rotsen zijn. Een goede work-out dus! Ook heb je hier op het strand fitness ruimtes. Allemaal gespierde jongens doen hier push ups, squats etc. Ik ging ook maar even meedoen na het hardlopen haha. Renske en ik hadden namelijk hard in de sportschool hierop geoefend voordat ik weg ging op reis dus kon hun mooi mijn moves laten showen haha. Je bent hier ook echt niet de enige die aan het sporten is. Maak niet uit wat voor een tijdstip het is, ze zijn hier allemaal aan het (hard)lopen of andere oefeningen aan het doen en gelukkig heb ik een nieuwe sportoutfit van Kay en Marloes gekregen, want ze lopen hier allemaal in mooie sportkleding. En natuurlijk niet te vergeten, er wordt hier veel gesurft. De golven zijn daarvoor ideaal hier. Verder ben ik vandaag even naar het winkelcentrum geweest. Wat groot is het zeg! Moest daar snel weg, want anders zou ik daar bankroet wegkomen ;)

Maar nu nog even over Indonesië ;) Heb het echt super naar mijn zin gehad, veel gezien en gedaan en de tijd is voorbij gevlogen. Twee weken voor Java en Bali is sowieso te kort! Op Java kun je namelijk heel veel doen maar op Bali ook.
In vorige verslag vertelde ik dat wij naar Bromo en Ijen zouden gaan. Dit was echt geweldig! Na een lange busrit waren we eerst aangekomen in Cemoro Lawang. Dit is een plaatsje bij de vulkaan Bromo. Je kon gelijk temperatuurverschil merken dus hebben gelijk jassen gehuurd anders bevriezen we tijdens zonsopgang ;) Het was weer een kort nachtje. Waren namelijk rond 10 uur ’s avonds aangekomen en werden om half 4 ’s nachts opgehaald voor zonsopgang. Met een jeep reden we de bergen in om naar het uitzichtpunt te gaan. Ze racen hier echt als een gek en volgens mij hebben de auto’s niet zoveel motorkracht om op te trekken. De hemel was super helder. Dit was een super mooi gezicht met alle sterren en zag ook nog een paar vallende sterren (mijn wensen vertel ik mooi niet). Helaas was het wel heel toeristisch bij uitzichtpunt dus het was super druk. Zonsopgang was wel weer heel mooi om te zien. Vooral ook met alle kleuren (blauw, groen, rood, geel). Vanaf uitzichtpunt zag je ook de vulkaan Bromo. Na zonsopgang gingen we naar de vulkaan Bromo. Het leek hier net een woestijn met alle zand. Franz en ik zijn helemaal naar de top van de vulkaan gelopen. Super mooi uitzicht was dit. Wij moesten er ook nog even op proosten met een Bintang beer dat we de toppunt hadden gehaald ;)
Na een snelle ijskoude douche werden we om tien uur ’s ochtens alweer opgehaald om naar Ijen te gaan. We zaten dus weer de hele dag in de bus. Omgeving is hier nog mooier dan in het westen van Java, je ziet weer veel rijstvelden en veel bergen en vulkanen. Het was weer laat voordat wij in het dorpje waren vlakbij Ijen. Er was ook een zwembad en een hottub bij het complex dus wij konden het niet laten om eerst in de hottub te gaan voordat wij gingen slapen. Na weer een korte nacht werden wij om 1 uur ’s nachts opgehaald om naar de vulkaan Ijen te gaan. Dit betekent dus ook dat dit de derde zonsopgang op rij. De wandeltocht om bij het actieve gedeelte van de vulkaan Ijen te komen was een hele tocht maar zeker de moeite waard. De hele wandeltocht duurde ongeveer zes uur en ik vond het best zwaar. Het leek echt of ik in de hel was aangekomen toen ik dicht bij het actieve gedeelte was aangekomen haha. Er is hier namelijk heel veel rook en daarom werd het aangeraden om maskers op te doen. Hier moest je natuurlijk wel weer voor betalen. Eenmaal aangekomen zag je heel veel rook maar ook blauwe vlammen. Bij de vulkaan Ijen is zwavel te verkragen. Je zag dus ook heel veel mannetjes hier werken. Ze moeten met een gewicht van 70 à 80 kg de vulkaan af en op lopen. Echt respect voor die mannen, want ik had zonder dat gewicht erbij het al hartstikke zwaar. En zwavel is ook nog eens heel weinig waard. 70 kg zwavel heeft ongeveer een waarde van 45 euro. Zwavel wordt gebruikt cosmetica maar ook voor medicijnen. Zal nu bijna geen medicijnen meer verkopen met zwavel nu ik weet hoe men aan zwavel komt. Verder zagen we ook nog een hotspring bij de vulkaan. Nadat wij dit hadden gezien, gingen wij snel weer omhoog hiken om zonsopgang te zien. Wij waren gelukkig precies op tijd en was weer super om te zien. Het leek net of we van de hel naar de hemel gingen! ;)

Van Ijen gingen wij dan naar Bali. Tijd om wat slaap te pakken, maar dat is eigenlijk niet gelukt! ;) Vorige week woensdagavond kwamen wij dus aan op Bali. We gingen gelijk door naar het dorpje Seminyak, dat aan het strand ligt. De stranden zijn hier super en je hebt mooi helder blauw zee en de golven zijn hier echt super krachtig. Op Bali waren wij ook nog steeds met zijn vijven. De twee meiden uit Zwitserland zaten wel in een andere hostel dan wij (Franz, Lindsay en ik). Woensdagavond gingen Franz, Lindsay, ik en twee Spanjaarden, die ook in ons hostel zaten, een drankje drinken op het strand en we gingen ook nog even naar een club. Dit bleek wel een gay club te zijn haha. Donderdag hebben wij de hele dag lekker aan het strand gelegen en ’s avonds gingen wij naar Kuta om op stap te gaan. Er zijn hier echt super veel mensen en voornamelijk jongeren uit Australië. Echt grappig. Australiërs zijn echt typische mensen. Wat voor ons Mallorca is, is voor Australië Bali want het is maar 6 uur vliegen. Vrijdag gingen wij ook de hele dag naar het strand. Ik had toen een surfplank gehuurd en kreeg les voor één uur. Had ging nog best wel goed vond ik, maar het is echt lastig en heb nog heel wat te leren. Hoop dat ik ooit net zo kan surfen als al die jongens haha, maar dat zal vast niet gebeuren. Vrijdagavond gingen wij weer op stap, alleen de meiden uit Zwitserland gingen niet mee. Gingen naar een club (Flavela) in Seminyak en er waren alleen maar Australiërs volgens mij. Het zag er hier super vet uit maar helaas gingen we alweer vroeg weg, want telefoon van Lindsay was gestolen.
Zaterdag gingen wij helaas allemaal opsplitsen. Ik ben naar het plaatsje Ubud gegaan. Ik kwam ’s middags aan en ben eerst maar een beetje rond gaan lopen en had een heerlijke massage genomen (een uur voor maar ongeveer vijf euro). Ubud is echt weer totaal anders dan Seminyak. Het licht namelijk meer in het midden van Bali. Het is ook weer raar om alleen te zijn.
Zondag had ik een fietstocht gedaan. Erg leuk om zo de omgeving te verkennen. Eerst gingen we naar een koffieplantage. Hier zagen we de proces van hoe koffie wordt gemaakt. We kregen ook een soort van proeverij van verschillende koffies en thee. Ook heb ik de Luwak koffie gehad. Dit is een erge dure koffie, want de koffiebes wordt eerst door een Luwak (katachtige dier) opgegeten en dan scheiden die beesten alleen de pitten uit die dan worden gebruikt voor de koffie. Ook gingen we naar een uitzichtpunt om de vulkaan Kintamani te bewonderen met een spring. Daarna gingen we op mountainbikes door de dorpen fietsen. Zo krijg je een veel beter beeld van hoe de mensen leven op Bali. Opvallend is dat elk huis zijn eigen tempel heeft. Ze bidden twee keer op een dag. Ook wonen er meerdere gezinnen bij elkaar, dus met een grote familie zijn ze bij elkaar. Elk dorp heeft ook een algemene tempel voor belangrijke ceremonies. Opvallend is dat hier in Bali wel honden zijn en op Java nauwelijks. Hier hebben ze bijna allemaal een hond of meer en dat is bedoelt voor bewaking.
Kregen verder ook nog meer informatie over van alles maar dat laat ik wel achterwege ;) Ook bijzonder was dat ze kleren in beekjes aan het wassen waren en dat rijst gewoon midden op straat lag om te drogen. Zijn ook veel rijstvelden tegen gekomen. Bijna iedereen heeft een stuk rijstveld. Ook hier hebben ze vaak een tempelpaal staan om te kunnen bidden. Op het einde kregen we een heerlijke Indonesisch lunch met heerlijke tofu. Daarna gingen we weer naar huis. En wat moest ik dan doen….? Merk echt dat ik mezelf moet vermaken haha. Mis het sporten en hardlopen ook. En een filmpje kijken doe je ook niet zo snel. Ik ben maar weer gaan wandelen. Was wel een mooie wandeling. Eerst Ubud tempel bekeken. Stelt niet veel voor en daarna richting rijstvelden gelopen. Heel apart is dit eigenlijk want eerst ben je in een druk centrum en als je tien minuten gaat lopen ben je weer totaal in een andere wereld. Bij rijstvelden werd ik aangesproken door een man en heb daar uit een Coconuts gedronken. Verder ben ik nog door markt gelopen. Proberen je echt af te zetten als je iets wilt kopen maar heb niks gekocht. ’s Avonds ben ik naar een dansvoorstelling geweest, maar dat was echt een lachertje haha.
Afgelopen maandag ben ik ’s ochtends naar Monkey Forest geweest in Ubud. Hier lopen allemaal apen rond. Ik dacht dat het groter was maar ik was al binnen een uur klaar. Bus zal pas rond 3 uur gaan maar heb geregeld dat ik met bus van half 2 naar Kuta kon. Tussentijds maar weer een heerlijk massage genomen en rond gewandeld.
In Kuta had ik eindelijk hardgelopen! Was weer heerlijk. Ben langs stranden gelopen en af en toe ook gestopt om foto´s te maken. Echt een paradijs langs het strand en ook een verschil met Seminyak. Persoonlijk vind ik strand van Kuta mooier dan in Seminyak. ’s Avonds heb ik een drankje gedaan met Joep en zijn vriendin Renate (voor diegene die het niet weten, hij komt uit Slagharen en is ook aan het reizen in Bali) in het Hard Rock café. Erg leuk om even een bekende te zien. Toen ik wilde slapen ’s avonds zag ik allemaal beestjes. Ik goed kijken, bleek het bed bugs te zijn!! Iel!!! Wilde daar echt niet slapen en het was al twaalf uur geweest. Had gelijk mijn tas gepakt en vroeg aan die jongen of er bed bugs waren en hij gaf het nog toe ook. Ik ben dus weggegaan en kwam gelijk al jongens uit Australië tegen. Zij brachten mij naar een super leuk hostel (Funky Monkey). Dit wordt ook gerund door een Nederlandse man en er was een zwembad bij en je kunt de hele dag gratis pannenkoeken maken!  Ben echt blij dat ik daar dus terecht was gekomen voor de laatste dag.
Dinsdag was mijn laatste dag op Bali en ik had een scooter gehuurd om naar het zuiden van Bali te gaan. Je moet hier namelijk nog mooiere strand hebben en dat was inderdaad zo! Ook de surfers zijn hier veel beter. Stranden waren mooi omhuld door rotsen. Eerst ging ik nog een tempel in Ulawatuh bezoeken. Dit was geen succes. Er zijn hier namelijk ook apen, maar die waren niet zo vriendelijk als in Ubud. Ik wilde met een aap op de foto en hij greep zo mijn zonnebril van mijn hoofd terwijl ik hem gewoon op had. Doei RayBan zonnebril. Hij liet hem uiteindelijk wel los maar glas lag eruit en hij was helemaal verbogen. Op scooter rijden was erg leuk, ik ging ook mooi vaak toeten want dat doen zij hier ook de hele tijd haha. Ook ging ik even testen hoe hard hij ging. Ik ging tot 80 km/h maar dat was niet de grens. Ik dacht ik ga maar niet harder want dat vinden mijn ouders niet zo leuk haha. Eenmaal weer in Kuta ging ik naar strand voor zonsondergang en nam ik nog een duik in zwembad voordat ik wegging.

Het was echt een super tijd in Indonesië!! Veel gezien, gedaan en meegemaakt. Zeker een aanrader om naar toe te gaan maar dan zal ik wel langer gaan als het kan. Nu een volgend avontuur in Australië! Zo, dit was het dan wel weer!! ;)


Dikke kus,
Vanessa!!!

P.S. Foto’s komen echt binnenkort! Tijd vliegt telkens voorbij of ik moet gewoon een keer eerst foto’s erop zetten en dan pas een reisverslag ;)

  • 28 Augustus 2015 - 10:00

    Joyce :

    Hoi Vanessa,

    Wat heb je al veel meegemaakt zeg! Een ontzettend leuk verhaal.
    Ik wens je heel veel plezier de komende weken tijdens het reizen van de Oostkust.

    Dikke kus,
    Joyce

  • 29 Augustus 2015 - 17:14

    Ellen:

    Hoi Vannie,

    Wat leuk om te lezen allemaal! Tof geschreven!
    Klinkt super vet!
    En die aap heeft echt geen smaak, zo je Rayban stuk te maken!

    Dikke kus Ellen

  • 30 Augustus 2015 - 12:50

    Jolanda:

    Hoi Vanessa,

    Wat weer een super leuk verhaal! Wat heb je al veel gezien!!

    Ie, die 'budbugs' zijn niet grappig!

    haha, selfie met een monkey was dus niet een heel goed idee van je :-s. Mocht je in Vietnam nog naar Monkey Island gaan, kijk dan uit;-).

    Veel plezier in Australië!

    Groetjes uit Slagharen!

  • 30 Augustus 2015 - 21:44

    Titia:

    Hey Vanes, ik hoorde van Jo over je reis, wat geweldig en wat stoer dat je het in je eentje doet, topper!!!
    Wat een mooie verhalen tot nu toe, ik blijf je volgen en ben benieuwd naar de rest van je verhalen.
    Geniet van alles wat je doet en nog gaat doen.

    Liefs xx Titia

  • 31 Augustus 2015 - 13:39

    Margot:

    AAAAAAH bedbugs!! Haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vanessa

Actief sinds 10 Aug. 2015
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 6845

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2015 - 31 Oktober 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: